Yleishyödyllisyysilmoitus
Yleishyödyllisen yhteisön täytyy etukäteen ilmoittaa Valtion tukeman asuntorakentamisen keskukselle seikoista, joilla saattaa olla vaikutusta yleishyödyllisyysedellytysten täyttymiseen. Kyseessä on niin sanottu yleishyödyllisyysilmoitus.
Kenen täytyy tehdä yleishyödyllisyysilmoitus?
Ilmoitusvelvollisuus koskee kaikkia yleishyödyllisyysvelvoitteiden alaisia yhteisöjä ja konsernin yleishyödylliseen osioon kuuluvia yhteisöjä. Yleishyödyllisen yhteisön lisäksi ilmoitusvelvollisuus on siis yleishyödyllisen yhteisön tytäryhtiöllä sekä muilla samaan konserniin kuuluvilla yhteisöillä, joilla on käyttö- ja luovutusrajoitusten alaista asuntokantaa.
Riittää, että yksi saman konsernin yhteisöistä tekee ilmoituksen Valtion tukeman asuntorakentamisen keskukselle samasta asiasta.
Mistä asioista pitää ilmoittaa?
Yhteisön on ilmoitettava Valtion tukeman asuntorakentamisen keskukselle seikoista, joilla saattaa olla vaikutusta yleishyödyllisyysedellytysten täyttymiseen. Ilmoitusta edellyttäviä asioita ovat ainakin seuraavat.
Yritysjärjestelyt (esimerkiksi sulautumiset, jakautumiset tai konsernin tytäryhtiöiden omistusjärjestelyt)
Kiellettyä voi olla esimerkiksi toimenpide, jolla konsernin yleishyödyllisessä osiossa aiotaan siirtää käyttö- ja luovutusrajoitusten alaisia asuntoja tai niiden hallintaan oikeuttavia osakkeita yhtiöstä toiseen tarkoituksena pilkkoa valtion tukema asuntokanta pienemmiksi yrityskokonaisuuksiksi. Yleishyödyllisyyssäännösten tavoitteena on isommat asuntokokonaisuudet, joilla mahdollistetaan vuokrien tasaus saman omistajan omistamissa kohteissa ja turvataan siten vuokratason kohtuullisuus sekä yhteisöjen säilyminen taloudellisesti vakaalla pohjalla.
Toimialan laajentaminen
Yleishyödyllisillä yhteisöillä ei lähtökohtaisesti saa olla muuta kuin sosiaalista asuntojen vuokraustoimintaa sekä niihin liittyvää toimintaa. Sosiaaliseen asuntojen vuokraustoimintaan liittyväksi voidaan katsota esimerkiksi kiinteistönhoitopalvelut tai isännöinti.
Rahoitusjärjestelyt
Kiellettyä voi olla esimerkiksi sellainen tilanne, jossa yhteisö pyrkii konserniavustuksen avulla siirtämään varoja yleishyödyllisen yhteisön tai konsernin yleishyödyllisen osion ulkopuolelle siten, että se voi vaarantaa yleishyödyllisyysedellytysten täyttymisen.
Sääntömuutokset
Kaikki sääntömuutokset eivät kuitenkaan välttämättä liity yleishyödyllisyysedellytyksiin, joten niistä ei tarvitse ilmoittaa (esimerkiksi asukasdemokratiaa koskevat muutokset).
Yhtiöjärjestysmuutokset
Esimerkiksi tavallisen kiinteistöosakeyhtiön muuttaminen keskinäiseksi kiinteistöosakeyhtiöksi tai asunto-osakeyhtiöksi.
Sijoitukset
Valtion tukeman asuntorakentamisen keskus ei anna sijoitusneuvontaa, mutta antaa ohjeistusta sijoituksista osana yleishyödyllisten yhteisöjen valvontaa.
Milloin ja miten ilmoitus tehdään?
Ilmoitus pitää tehdä Valtion tukeman asuntorakentamisen keskukselle etukäteen, eli ennen toimenpiteeseen ryhtymistä. Valtion tukeman asuntorakentamisen keskuksella on oltava mahdollisuus hankkia riittävän ajoissa tarvitsemansa lisäselvitykset ja esimerkiksi käynnistää neuvottelut siitä, onko aiotulla toimenpiteellä vaikutuksia yleishyödyllisyysedellytysten täyttymiseen. Esimerkiksi sulautumisesta voidaan tehdä ilmoitus jo ennen sulautumissuunnitelman allekirjoittamista, jos asian kannalta merkitykselliset seikat ovat tiedossa.
Ilmoituksen voi tehdä vapaamuotoisesti. Se lähetetään sähköpostitse Valtion tukeman asuntorakentamisen keskukseen tai verkkoasiointipalvelussa viestillä.
Jos yhteisö on epävarma siitä, tarvitseeko kyseessä olevasta asiasta tehdä ilmoitusta, asiaa kannattaa kysyä etukäteen Valtion tukeman asuntorakentamisen keskuksesta verkkoasiointipalvelun kautta tai sähköpostitse.
Toimenpiteisiin voi ryhtyä vasta Valtion tukeman asuntorakentamisen keskuksen vastauksen jälkeen
Yhteisö saa yleishyödyllisyysilmoitukseensa aina vastauksen Valtion tukeman asuntorakentamisen keskukselta. Valtion tukeman asuntorakentamisen keskus ottaa vastauksessaan kantaa siihen, onko ilmoituksen mukainen toimenpide hyväksyttävä vai ei. Yhteisö ei saa ryhtyä toimenpiteeseen ennen, kun se on saanut Valtion tukeman asuntorakentamisen keskukselta vastauksen. Valtion tukeman asuntorakentamisen keskuksen vastaus ei ole valituskelpoinen, joten siihen ei voi hakea muutosta valittamalla.
Jos yhteisö ei noudata Valtion tukeman asuntorakentamisen keskuksen antamaa vastausta ja ryhtyy yleishyödyllisyyden vastaiseen toimenpiteeseen, eikä keskuksen kehotuksesta huolimatta ja keskuksen asettamassa kohtuullisessa määräajassa korjaa menettelyään, Valtion tukeman asuntorakentamisen keskus tekee yhteisöä koskevan valituskelpoisen hallintopäätöksen. Päätöksellä yhteisö velvoitetaan saattamaan kyseessä oleva asiantila yleishyödyllisyyssäännösten mukaiseksi tai kielletään yhteisöä toteuttamasta yleishyödyllisyyssäännösten vastaista toimenpidettä.