Säännösten rikkomisesta määrättävät sanktiot
Valtion tukemia asuntoja omistavalle yhteisölle voidaan määrätä sanktioita, jos se rikkoo valtion tukemia asuntoja omistavaa yhteisöä koskevia säännöksiä.
Valtion tukeman asuntorakentamisen keskus valvoo sitä, että valtion tuella rakennettuja asuntoja käytetään rajoitusten mukaisesti ja että valtion tuet kohdentuvat niille, keille ne on tarkoitettu. Valtion tukeman asuntorakentamisen keskuksella ja sen valtuuttamalla henkilöllä on oikeus saada valvontaa varten tarvitsemansa tiedot yhteisöltä itseltään sekä sen tilintarkastajalta.
Asumisoikeuslaki
Jos asumisoikeusyhteisö laiminlyö sille asumisoikeuslaissa säädetyn tehtävän tai muutoin toimii lain tai sen nojalla annettujen säännösten vastaisesti, Valtion tukeman asuntorakentamisen keskus voi asettaa määräajan, jonka kuluessa yhteisön on suoritettava pyydetty toimenpide tai oikaistava menettelyään. Toimenpiteen suorittamisen tai menettelyn oikaisemisen tehosteeksi Valtion tukeman asuntorakentamisen keskus voi asettaa lisäksi uhkasakon.
Jos uhkasakkomenettely ei sovellu laiminlyöntiin tai säännösten vastaiseen toimintaan, voi Valtiokonttori määrätä asumisoikeusyhteisölle seuraamusmaksun seuraavissa tilanteissa.
Yhteisö antaa Valtion tukeman asuntorakentamisen keskukselle tai Valtiokonttorille valvontaa varten oleellisesti vääriä tai harhaanjohtavia tietoja tai kieltäytyy antamasta pyydettyjä tietoja.
Yhteisö jättää noudattamatta asukasvalintasäännöksiä valitessaan asumisoikeuden haltijoita.
Yhteisö perii käyttövastikkeissa muita kustannuksia kuin mitä säädetään omakustannusperiaatteeseen sisältyvistä kustannuksista.
Yhteisö laiminlyö hankintojen kilpailuttamisen asumisoikeuslaissa säädetyn mukaisesti.
Yhteisö laiminlyö merkittävien tietojen antamisen asukashallinnolle.
Valtion tukea saaneiden asumisoikeusyhteisöjen toiminnassa pitää huomioida myös valtionrahoitukseen liittyvät lait kuten korkotukilaki ja aravalaki sekä näihin lakeihin liittyvät asetukset. Alla kerrottu lisää näissä laeissa säädetyistä sanktioista.
Aravalaki ja korkotukilaki
Jos yhteisö laiminlyö arava- tai korkotukilaissa sille säädetyn tehtävän, jättää toimittamatta pyydettyjä tietoja tai muutoin toimii kyseisten lakien vastaisesti, Valtion tukeman asuntorakentamisen keskus voi asettaa määräajan, jonka kuluessa yhteisön on suoritettava pyydetty toimenpide tai oikaistava menettelyään. Tehtävän suorittamisen tai menettelyn oikaisemisen tehosteeksi Valtion tukeman asuntorakentamisen keskus voi asettaa lisäksi uhkasakon.
Vuokranmääritys- tai käyttörajoituksen rikkominen
Jos lainansaaja on laiminlyönyt omakustannusvuokran määräytymistä tai siihen liittyviä menettelytapoja koskevien säännösten noudattamisen, Valtion tukeman asuntorakentamisen keskus voi kieltää lainansaajaa perimästä vuokrissa omarahoitusosuudelle laskettavaa korkoa ja kieltää lainansaajaa tulouttamasta kohtuullista tuottoa enintään neljän vuoden ajan keskuksen päätöksestä.
Jos lainansaaja on käyttänyt vuokra-asuntoa tai asumisoikeusasuntoa muuhun toimintaan taikka ei ole noudattanut omakustannusperiaatetta, kilpailuttanut isännöinti-, hallinto-, huolto- ja muita kiinteistönhoitopalveluja tai ei ole laatinut jälkilaskelmaa, Valtion tukeman asuntorakentamisen keskus voi lakkauttaa korkotuen maksamisen ja velvoittaa lainansaajan kokonaan tai osittain suorittamaan valtion asuntorahastoon sen korkotuen, jonka valtio on lainasta jo maksanut. Vastaavista syistä Valtion tukeman asuntorakentamisen keskus voi myös irtisanoa lainan kokonaan tai osittain heti takaisin maksettavaksi.
Valtion tukeman asuntorakentamisen keskus voi periä investointiavustuksen takaisin kokonaan tai osittain mikäli yhteisö on rikkonut asuntojen käyttöä koskevia säännöksiä.
Yleishyödyllisyyssäännösten rikkominen
Jos yhteisö ryhtyy yleishyödyllisyyssäännösten vastaiseen yritysjärjestelyyn, varojen siirtoon tai muuhun toimenpiteeseen, Valtion tukeman asuntorakentamisen keskuksen on kehotettava yhteisöä korjaamaan asiantila asettamassaan määräajassa. Jos asiantilaa ei määräajassa korjata, Valtion tukeman asuntorakentamisen keskus antaa tilanteen mukaisen käskyn korjata asiantila tai kiellon jatkaa menettelyä.
Valtion tukeman asuntorakentamisen keskus voi tehostaa edellä mainittua käskyä tai kieltoa
kieltämällä yhteisöä perimästä vuokrissa omarahoitusosuudesta laskettavaa korko
kieltämällä yhteisöä tulouttamasta tuottoa enintään neljän vuoden ajan keskuksen päätöksestä alkaen
lykkäämällä keskuksessa vireillä olevien, yhteisön tai sen kanssa samaan konserniin kuuluvan toisen yhteisön tekemien, valtion tukemaa asuntotuotantoa koskevien hakemusten käsittelyä.
Viime kädessä Valtion tukeman asuntorakentamisen keskus voi peruuttaa yhteisön yleishyödyllisyysstatuksen, jos yhteisö ei enää täytä yleishyödyllisyyden edellytyksiä tai toimii niiden vastaisesti. Tämän jälkeen keskus voi irtisanoa aravalainat ja lakkauttaa korkotuen.
Lyhytaikainen korkotukilaki
Valtion tukeman asuntorakentamisen keskuksella on oikeus määrätä lyhytaikaisen korkotukilainan saajalle sanktioluonteinen seuraamusmaksu, jos yhteisö toimii vastoin säännöksiä vuokratalojen rakentamislainojen lyhytaikaisesta korkotuesta annetun lain 25 §:ssä mainituilla tavoilla.
Jos yhtiö on antanut Valtion tukeman asuntorakentamisen keskukselle tai lainanmyöntäjälle olennaisesti vääriä tai harhaanjohtavia tietoja taikka salannut korkotukilainan hyväksymiseen olennaisesti vaikuttavia seikkoja eikä menettelyä voida katsoa vähäiseksi, Valtion tukeman asuntorakentamisen keskus voi lakkauttaa korkotuen maksamisen ja velvoittaa lainansaajan kokonaan tai osittain suorittamaan valtion asuntorahastoon sen korkotuen, jonka valtio on lainasta maksanut.
Jos korkotuen maksaminen lakkaa, mutta korkotukilainaa ei makseta takaisin, lainansaajan on maksettava valtion takauksesta takausmaksu lainan jäljellä olevasta pääomasta. Takausmaksun suuruus on yksi prosentti vuodessa lainan jäljellä olevasta pääomasta.
Lait (Finlex)
Laki asumisoikeusasunnoista (393/2021), 105 § Seuraamusmaksun määrääminen
Laki asumisoikeusasunnoista (393/2021), 104 § Uhkasakkomenettely